updaTe,,,,

update~
speechles+terharu=u make me silent !

paUse jekk klu xnk dgr

Saturday, January 29

wahHHhh~nikmatnye!!!

haa~!!!tau~tau~korang mesti ade yg tgk tiTLe ats tuh nak kata entry aku ney ade unsur2 belu2 kan(lucah)? kan?kan?kan?

eleyhh aku tawu..xpyh nk ckp tak..ok??no need buat2 muke comeyL spt org xbersalah~dan xperlu nk kerut2 kan dahi buat2 xphm korang tu yg da mmg bkedut2 sebab faktor usia or in simple word korang da TUA!! 
 (ouchh jgn marah...nanti kene jual..klu laku xpe..but i dun think so~hik3)

sgt hiperbola-melampau kata2 diatas ney kan?

okeyHh klu rase mcm tuh sile tglkan pesanan penaja anda diruangan komen~

okey2 jgn terlalu nk mcm2 yer tuan blog ney!sile go stret dun belok2..~!

senaNYe cenggini..eyh phm ke shortform aku neyh??
**klu xphm sile buat2 phm okeyhh..mulai skang sile memahami segala shotfom yg aku gune..**

mula balik..
Bismillahir rohmaanir rohiim...sebenarnye cenggini kwn2..dolu2 ms zmn NABI MUHAMMAD s.a.w..
Anas bin Malik r a bercerita, ada dua orang bersin di dekat Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi Wasallam. Beliau mendoakan (tasymit) salah seorang dari keduanya, namun tidak mendoakan seorang yang lain. Ditanyakan alasannya, Rasul menjawab, "Sebab, orang yang satu mengucapkan 'alhamdulillah', sedangkan yang satu lagi tidak membacanya.
(HadisRiwayat Bukhari).

Jadi, orang yang bersin dan tidak membaca alhamdulillah, tidak layak didoakan krn tidak syukur nikmat. Padahal, bersin termasuk salah satu nikmat dari Allah Azza Wa Jalla yang manfaatnya sangat besar. Menurut Ibnul Qayyim, bersin dapat mengeluarkan wap dari dalam otak yang jika dibiarkan akan berbahaya. 
(Zadul Ma'ad 2: 438).

ok..dari aspek sains kesihatan pula..Bersin merupakan mekanisme pertahanan tubuh untuk mencegah masuknya zat asing ke dalam tubuh. Ketika bersin, udara kotor keluar dengan keras melalui hidung dan mulut berkecepatan sekitar 161 km/jam.

Dr Michael Roizen, wellness officer Cleveland clinics menegaskan, bersin merupakan kegiatan yang positif karena berfungsi membersihkan rongga antara hidung, mulut, dan tenggorakan. Dalam Syarh Riyadhus Shalihin, Syekh Utsaimin mengutarakan, bersin dapat menggiatkan otak dan meringankan tubuh.

MAKAnye, klu bersin tu, seharusnye mengucapkan "ALHAMDULILLAH" sebagai bukti syukur kepada Allah Azza Wa Jalla. Rasul bersabda, dan bagi mereka yang mendengarnya mendoakan dengan ucapan yarhamukallah (semoga Allah merahmatimu). Dan orang yang bersiN tadi membaca doa yahdikumullahu wa yushlihu balakum (semoga Allah memberikan hidayah dan memperbaiki keadaanmu)." 
(HR Bukhari).

Hamdalah(alhamdulillah) merupakan doa paling utama. 
(Lihat hadis riwayat Tirmidzi). 
Imam Al-Sindi menyatakan, hamdalah mengandung pengertian dua jenis (fungsi) doa, yaitu menyanjung (tsana`) dan mengingat Allah Azza Wa Jalla (zikir); serta mengajukan permohonan (thalab) agar nikmat ditambah.

Padahal, dengan berzikir saja, Allah menjamin akan memberikan lebih dari yang diminta. "Siapa orang yang lebih sibuk mengingat-Ku (berzikir) daripada meminta sesuatu kepada-Ku, ia akan Aku berikan sesuatu melebihi yang orang-orang mohon."
(Hadis Qudsi).

berbeza pula dgn menguap. Menguap terjadisbb kurangnye nye oksigen dalam tubuh. Biasanya, orang menguap bile penat, malas, bosan, atau mengantuk. 
Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam bersabda, 
"Menguap itu dari setan. Oleh yg demekian, kalau nak menguap, tahanlah mcm mane sekalipon. Sebab, jika orang menguap sampai terkeluar kata 'HAA', setan sgt suke dan begelak ketawa melihat nye." 
(HR Bukhari).

Setan begulling2 ketawa suke sgt krn menyukai kemalasan. Sedangkan Islam sangat anti dengan kemalasan dan menganjurkan umatnya untuk giat beramal. Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam pun selalu berlindung dari sifat malas... Wallahu a'lam Bishawab


ok2 aku tawu mebi tis info yg aku nak share ney agak lapok dan ade ntara korang ramai yg dah tawu..aku jek ketinggalan zaman batu xtawu hape dan baru tahu sal ney sme..ape pon aku juz nk share+remind kt korang je..psl sme neyhh~ (^_^) v

so korang pelis take note ah kat ape yg aku da hi-lite kan neyhh~
pas ney cube thn klu teras nk mnguap tuh..~!
so ape lg..~jom r kite bersin ajek selalu~!!!ngeeee


6 comments:

  1. hassshemmm..Alhamdulillahhhhh!
    Ayuuuu...entri yang baguss,tq.
    kita sbgai org islam dah terbiasa dr kecik kan,mesti otomatik sebut ALHAMDULILLAH..
    Tp tak tau la akk kalau ada org islam masih suka sebut "excuse me" bila bersin...budaya omputih tu..

    (Ayuu,buang la verification word kat bwh tu..nnti byk masuk komen..)

    ReplyDelete
  2. ilmu yg sgt bguna utk dikongsi bsama2..

    ReplyDelete
  3. nice sharing..same2 kita amal kan..

    ReplyDelete
  4. KORANG KORANNG..NAK TAWU X??PAS AYU POST JEK INFO NEYY AYU SEHARIAN SUNTOK TERBESIN2 JEKK~PENATTT LER BERSIN2 NON-STOP~ADESSS HIKHIK ^_^

    ReplyDelete
  5. Fuh,nasib baik mulut aku selalu sebut Alhamdulillah tiap kali bersin...thanks for d info..hihi

    ReplyDelete